Aiheittain

torstai 27. syyskuuta 2018

Ulos kartalta

Taksiliikenteen alasjon kolmas vaihe on tulossa ja siinä ei enää vaadita paikallistuntemusta. Tässä kohtaa kiitos kommentaattori KKi:lle, joka välitti viestin.

Tehdäämpä heti alkuun lainaus: "  Liikennepalvelulain lähtökohtana on alusta alkaen ollut luoda liikenteestä kokonaisvaltainen palvelukokonaisuus ja tarjota näin liikenteen käyttäjille joustavuutta ja valinnanvapautta. Edistykselliset liikenteen palvelut auttavat myös vähentämään päästöjä. Liikennepalvelulaki on laaja kokonaisuus, jolla valmistaudutaan tulevaisuuteen. Se viimeistellään nyt annettavalla esityksellä, toteaa tiedotteessa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk)"

Jo tämän liikennekaaren ensimmäinen vaihe aiheutti kuljettajapulan takseissa ja tästä muistuu mieleeni 2008 laman jälkeinen aika, jolloin yksi pitkään toiminut taksirenki sanoi, että homma ei ole kuin harrastusta ja elämisen mahdollisuus loppuu, jos ei ole riittävästi perämetsää. Ja nyt etsitään työntekijöitä ilman valmiuksia.

Kuljettajien saatavuus tarjotaan täten taksinkuljettajalle, jolla ei ole kartta hallussa. Itse jouduin tällä viikolla neuvomaan ählämikuskia siitä, miten ajetaan paikalliselle kauppakeskukselle. Kielitaitokin oli kovin vajavaista ja en tuntenut matkaa kovinkaan turvalliseksi. No, sote-kyydeissä ei ole varaa valita.

Sitten artikkelissa oli suunnaton järkytys, eli lainataan taasen: "Tieliikenteen osalta liikennepalvelulain kolmannessa vaiheessa esitetään myös raskaan kaluston kuljettajien perustason ammattipätevyyden suorittamiseen kokeisiin perustuvaa vaihtoehtoa nykyisten koulutusmallien rinnalle." Hieno homma, ennen vanhaan yritykset huolehtivat koulutuksesta ja tyypit todellakin oppivat ammattitaidon. Täytynee hieman kehua, sillä yksi kuskeistamme on Suomen mestari. Nyt rahtareita kouluttavat ovat niitä, jotka eivät tiedä mitään ja ajoneuvot ovat automaatteja, joten ajokokemus jää vähiin ja koulutuksissa käsitellään lähinnä ihmissuhdetaitoja ja muuta vastaavaa. Kuitenkin hallituksemme on hyväksynyt kabotaasin vapauttamisen, joten suurin osa rahtareista on ulkomaalaisia, joiden mm. ADR-luvat ovat kotoisin jostain torilta.

Uusi lainus: "Liikennepalvelulain kolmannessa vaiheessa kevennetään Bernerin mukaan tieliikenteen ohella myös meriliikenteen ammattipätevyyssääntelyä." Jihuu, sitten minäkin voin ryhtyä kuljettamaan Viikkaria tai Siljaa, sillä minullahan on ammattipätevyyttä jo tieliikenteestä, joten ei puotin ohjaaminen niin monimutkaista ole. Kipparin lakki päähän ja ruoriin.

Aloitetaan taksista, joka nyt on sotkussa jo paljon. Tilanteeseen eivät ole tyytyväsiä asiakkaat eivätkä kuljettajat. Keskuksiin eivät saa asiakkaat eivätkä kuljettajat yhteyttä. Pirkanmaalla on uutisoitu useista koulukyydestä, jotka eivät ole toteutuneet. Sote-taksi käyttävät joutuvat odottomaan kyytiä paljon ja monissa paikoissa ei edes ole penkkiä, mille istuituisi tai jos sellainen on, niin varsinkin isoissa kaupungeissa ne ovat laitapuolen kulkijoiden hallussa.

Rahtivaunujen kuljettjan tutkintoa ollaan ajettu alas jo kauan ja nyt haluan nähdä, minkälaisia pommeja maanteillemme tulee eli HCT-yhdistelmää ajava, joka ei ole kartalla ja ei edes tiedä, mitä kuljettaa. Hiljan luin rahtivaunusta, josta ilmoitettiin poliisille. Virolainen kuski, joka oli näprännyt piirturia ja lastikin sitomatta. Haluaako Bernerin Anne uuden Konginkankaan. Tai ehkä vielä pahempaa, sillä päätyykö parin promillen baarikansalainen sinne minne pyysi vai ihan muulle. Vai ehkä jotain muuta.

5 kommenttia:

  1. Voivittu. Nyt vaaditaan kaikennäköstä tutkintoo ku on vuoskymmeniä tehny. Onneks ählämit pelasti. Vittu never mee ählämin autoon.

    VastaaPoista
  2. Ei se perneri välitä siitä miten tavan tallaaja pääsee vai pääseekö mitenkään. Pääasia on että perneri ja sen kaverit saa nyhdettyä rahat pois suomalaisilta. Olis se ketku-juha saanu hävitä sen huutokaupan perneristä kokkareille arvelee Huru-ukko

    VastaaPoista
  3. Tervehdys Anonyymi ja Huru-ukko!

    Anonyymi: Se on nykyaikaa eli koulunkäyntipakko on vasta kun töitä on paiskittu min. parikymmentä vuotta. Sote- ja kelataksissa ei voi valita. Itse yritin tolkuttaa, etten halua yhtä auto, kun ajotapa sopii Montsalle. Ei kuulemma onnistu, vasta kyydin päätteksi voi reklamoida.

    Huru-ukko: Epäilen, ettei Berneri ole itsekään kartalla, saati tietoinen tekemisistään.

    VastaaPoista
  4. Berneri on muuten erittäin hhyvin kartalla. Berneröinti ja sipilöinti on samaa kepulia kokkarointia kuin sotettaminenkin.

    Tällä hallituksella on agendana saada kaikki mahdolliset palvelut ja infra yksityistettyä. Eli samma på suomeksi. Tarkoituksena on saada julkisiin palveluihin ja inran ylläpitoon tarkoitetut verovarat monikansallisille suuryhtiöille.

    VastaaPoista
  5. Tervehdys KKi!

    Olet tuossa suhteen oikeassa eli polittiisen suhmuroinnin suhteen he ovat kyllä kartalla. Ajatukseni kartattomuudesta oli lähinnä päivittäiset hankaluudet tavallisille kansalaisille.

    VastaaPoista